Allmänlydnadspasset

Idag hade vi prov i allmänlydnadspasset i skolan. Jag blev inte helt och hållet nöjd då jag VET att Hugo kan så mycket bättre än hur vi presterade idag, då är det riktigt surt. Men en boll som kastades och rullade på backen visste jag var en utmaning för honom, jag trodde dock att han skulle sitta kvar med extra påminnelser.

Det finns tre olika bedömningar, "behöver träna mer på", "väl utfört" och "mycket väl utfört". Hugo fick 3 "väl utfört" och resten "mycket väl utfört". Men jag vet ju att han skulle kunna bättre än såhär, det är inte själva bedömningen jag egentligen är missnöjd med utan att han inte kändes riktigt med idag. Sen var han ganska missnöjd med blött och kallt gräs. Men jag är nöjd, eller jag får träna på att vara nöjd och jag är definitivt RIKTIGT stolt över min kille :)

De moment som ingår är:
1. Kvarsittande med störning 1-2 minuter.
2. Möte med hundar på naturstig

3. Sitta tyst i bil med störning i 5 minuter
4. Gå fint vid sidan eller bakom

5. Hantering/visitation
6. Inkallning utan störning

7. Inkallning med störning
8. Stoppkommando
9. Passivitetskontroll
10. Nosaktivering
11. Valfritt moment

Det var riktigt roligt att träna inför i alla fall och vi kommer framåt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar