Träning av hund

Igår hade vi kursen "Träning av hund". Vi var indelade två och två, vi skulle då bedöma varandra lite hur vi tränade och ge tips osv. Jag och min kompis körde först lite med hennes hund, sedan när han fick vila så hoppade Hugo in. Så hundarna fick deras vila emellanåt och så att de inte tröttnade. Då passade vi även på att träna passivitet.

Vi fick i uppgift att lära hunden:

Backa uppför en trapp - Tyvärr fanns det ingen trappa som Hugo kunde ta sig upp för baklänges men backa kan han allt.

Runda en stolpe/träd - Det var så kallt ute så detta tar vi nästa gång :)

Tass targetVi använde oss av post-it lapp som jag placerade på olika ytor och höjder. Jag visade Hugo detta två gånger och sedan fattade han direkt vad som förväntades av honom.

Nos target - Han fick då dutta nosen på handflatan och det kunde han sedan innan så det förbättra vi på. Han fattar nu att det är handflatan han ska dutta på, så när jag vänder fel sida åt honom så går han runt och duttar nosen på handflatan.

Och sist men inte minst, en
cirkuskonst - Hugo var väldigt trött redan då så jag försökte komma på något lätt. Valet föll då på "Näsan", ex. "Vart är näsan" och då ska han dutta nosen på näsan. Men till och med det var för svårt för en riktigt trött hund ;) så vi avslutade istället.

Det är fördelen med att vara liten - man får vara på bordet ;)

Såhär trött kan man vara efter en hel förmiddags träning :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar