Nyårs skräcken


I år så har jag planerat inför tolvslaget på nyårsafton. I och med att Hugo blev skrämd av fyrverkerier förra året och därmed fick rädslor för smällandet så gäller det att planera och vara ute i god tid med olika kosttillskott och dylikt.

I förebyggande syfte så får han Zylkene som är ett naturläkemedel. Det innehåller ett ämne som framställs ur komjölk, det har en rogivande och avslappnande effekt. Det är som pulver i kapslar som jag strör ut i min hand som han får slicka i sig, det tycker han är jättegott!
Jag kombinerar det även med Adaptilhalsbandet, halsbandet utsöndrar feromoner som tiken ger ifrån sig från juverna till valparna. Det hjälper hunden att känna sig trygg och lugn. Förhoppningsvis så hjälper dessa Hugo vid tolvslaget och däromkring.

Jag ska också ta på honom en lite tajtare tröja som han har, då jag vill få body wrap effekten. Detta kan också få hunden att känna sig mer trygg och lugn.

Jag kommer även ställa för plyfaskivor för fönsterna till källaren, där vi kommer befinna oss för att han inte ska se fyrverkerierna uppe i luften. Smällandet har han förknippat med ljusförändringar i himlen och så fort det smäller så ställer han sig och kollar uppåt. Tvn eller musik kommer också vara på. Och sist men inte minst så ska han få något extra gott att ägna sig åt.

Men innan alla andra förberedelser så börjar vi dagen med en tidig långpromenad, under dagen kör vi lite klickerträning och hjärngympa. Efter det bör han vara någorlunda trött.

Detta är inget som jag bara kommit på bara sådär samma kväll och börjat med. Utan många grejer har jag börjat med tidigt för att det inte ska bli en grej just vid tolvslaget och att det skapar stress hos Hugo.

Idag går mina tankar till alla djur och människor som far illa av fyrverkerierna <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar