Det är aldrig hundens fel...

Vår promenad började med att jag blev väldigt irriterad på min "byracka", det slutade med en rannsakan av mig själv och att vi tillslut hade väldigt roligt!

Han slog på dövörat och struntade helt i inkallningen. Kommandot "Stanna" sitter där det ska i vått och torrt men inte ordet "Kom". Dessutom tyckte han att ALLT annat var sååå mycket mer intressant än kärringen som gapa och hade sig på långt avstånd. Därav fick jag säga åt honom att stanna och gå och hämta honom, annars började han bara nosa omkring igen.


Efter att ha funderat på hur sjutton det blev såhär så kom jag fram till att jag helt och hållet missbrukar ordet "Kom". Det ordet har använts lite då och då, både när jag menar allvar och när det är lite av ett fritt val.
Så ännu en fundering dök upp, ska jag sluta missbruka ordet och köra stenhårt på ordet "Kom"(vilket kommer vara väldigt svårt), det är så lätt att man t.ex. sitter hemma i soffan och ropar på Hugo att komma, men så tycker han att det är bättre att ligga nere på golvet en bit ifrån och så gör man inget mer av det, utan låter honom avgöra. Jag funkar så i alla fall.
Mitt andra alternativ var att ha ordet "Kom" som lite av ett fritt val
 och ha ordet "Hit" som att det verkligen är allvar och att det inte finns något annat alternativ.
I och med att jag känner mig själv så föll valet på det andra alternativet, "Hit" får bli nya på liv och död kommandot!

Efter denna överläggning med mig själv så tränade vi och varierade belöning mellan godis, lek och beröring. Plötsligt blev matte så mycket mer intressant, jag hade en väldigt uppmärksam kille helt plötsligt och som inte gick längre bort från matte än ca 5 meter för det mesta. Tänka sig vad lite ansträngning gör skillnad, och att jag aldrig lär mig... ;) Jag VET ju att jag varit för tråkig ett tag och inte tränat så mycket med honom, och då gäller det att kunna bjuda på sig själv som kompensation och träna något litet då och då, annars har jag en ointresserad hund. Jag VET ju det!!!


 





- Hallå morsan, vart tog du vägen?
 

Vi tränade även lite balans m.m. på stenar.


Godisletandet är i fullgång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar