Sjuk vovve

Igår satt jag och skrev ett inlägg som jag var nästintill klar med och skulle publicera men då började Hugo kräkas och plötsligt bajsade han inomhus. Han vinglade när han väl stod på benen och stod krökt med ryggen. Sedan lade han sig på sidan och stirrade rakt ut, reagerade inte alls när jag pratade med honom. Så jag ringde till pappa och bad mina föräldrar komma hem, sedan blev det ett samtal till Valla djurklinik och hon jag pratade med ansåg detta vara akut med de symtom jag beskrev.

Väl på kliniken var han lite piggare, dem kunde konstatera att han var uttorkad och hade låg temp. Vad det är vet de inte riktigt, kan vara skinkfettet som tydligen är farligt för hundar då de får inflammation i bukspottkötteln av allt fett. Vilket jag aldrig någonsin har hört, och jag sökte på google men hittade ingenting. Dem hade tydligen fått in många hundar pga detta, och dem får allvarliga symtom som måste behandlas. Eller så kan något sitta för vid tolvfingertarmen.

Jag fick sova två timmar inatt, jag vaknade av att Hugo troligtvis mådde riktigt illa och bytte ställning hela tiden och stod och glodde på mig. Han ville gärna ligga så nära som möjligt och ville ha kroppskontakt men han kunde inte ligga stilla. Sedan hoppade han ner på golvet och stod i bugarställning och när han gick hade han ryggen krökt. Så jag gick ut på en promenad med honom och då mådde han myyycket bättre. Sedan fick han köttbuljong och vatten i pipett och då mådde han bättre och kunde äntligen sova, och hans mage lugnade ner sig mycket.

Men nu får han sin mat uppdelat på tio per dag och jag ger honom köttbuljong blandat med mycket vatten i pipett då han varken äter eller dricker själv för tillfället. Han är mycket piggare nu och har hittills fått behålla allt.
Denna text känns luddig men så får det bli :)

Hur som helst så vill jag definitivt varna alla hundägare att ge skinkfettet till sin hund!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar