Hunderbara Hugo-plutt

När man skaffar hund är det lätt att man snöar in sig i ett och samma spår, exempelvis, när jag bestämde mig för att en pudel var perfekt för mig, ja då var det en tik jag ville ha, det skulle vara den minsta och färgen skulle vara röd. Och det skulle absolut inte vara en hane och definitivt inte en svart! När jag tänker efter så vet jag inte alls varför jag tänkte så. Varför snöar man sig fast så vid kön, färg och storlek, egentligen...

Även när jag pratade med vissa uppfödare höll jag fast vid det. Dem gav mig dock tips om att hanar brukar vara trevligare i temperament och "lättare" att ha att göra med. Då gick tankarna lite till att, ja varför inte en hane. När jag pratade med Hugos uppfödare frågade hon om det var någon speciell färg, storlek eller kön som jag hade tänkt mig. Och dessa sekunder innan jag svarade kände jag att ja en hane vill jag ha, men färg och storlek, vad gör det, så länge det "klickar" mellan människa och hund!

Jag tycker att det är viktigt att det även känns bra med uppfödaren, och det kände jag direkt med Hugos uppfödare, även hennes hundar är super snälla. Innan var jag i kontakt med flera andra uppfödare och bara i telefon kände jag att, nej det känns inte bra. Att gå på magkänsla är viktigt!

Och vad "fick" jag, jo en svart dvärgpudel hane ;)
Världens finaste dessutom! <3

3 kommentarer:

  1. Tusen tack!! Din Hugo (hihi) var också underbart fin måste jag säga. Känner igen det där med att vela om storlek och färg, det har jag också gjort en hel massa... Men nu vet jag att det kommer bli en storpudel i alla fall (för mellanpudlar finns det ont om här och dvärgen har jag inte klickat med lika bra) och antagligen en svart, eftersom uppfödaren jag kommer vilja ha hund ifrån bara har svarta ;)Var också inne på en tik, men likt dig fick uppfödaren mig att vela! Så nu blir det nog det som jag "klickar" bäst med som du säger :) Blir inte förän nästa sommar, men det är så så spännande att planera!

    SvaraRadera
  2. Haha! Han bugar och bockar för komplimangen ;)
    Åh vad roligt, visst är det spännande att planera och fixa. Helst av allt vill man köpa halsband, koppel, bädd och hela faderullan på en gång, och man går i affärerna och tittar och bara längtar. Men just att välja namn tyckte jag var otroligt roligt, att söka runt på internet och fråga vad andra tyckte, osv. Hugo är den första hund i mitt liv över huvud taget så det var helt nytt. Det som är så fantastiskt med pudel är ju att dem finns i så många olika storlekar, man hittar iallafall alltid en som passar! :) Och just storpudeln är ju så ståtlig!!! Hoppas att året går riktigt fort nu för dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller huuur, känner verkligen igen det! Har redan kikat på olika valpkoppel bland annat, haha. Tycker det är jättesvårt med namn! Min bror fick välja Hugos namn och det tycker jag är fint :) Hoppas den nya får ett bra uppfödarnamn så man kan göra någon bra förkortning på, skulle vara mycket enklare ;)
      Tack så väldigt mycket! Det hoppas jag med :)

      Radera